Consiliul Europei, prin programul Pestalozzi, a organizat cursul ” Strengthening Education for Democracy”. La acest curs au participat 36 de profesori din 29 de state, iar din partea României am avut onoarea să fiu unul dintre reprezentanți, ca profesor al Colegiului Național Pedagogic ”Ștefan Odobleja” . Participanții au provenit de la toate nivelurile de educație, considerându-se că o cultură democratică se construiește încă de la cele mai fragede vârste.
Cursul a avut loc la Strasbourg în perioada 3-7 octombrie 2016 propunîndu-și să dezvolte, în rândul participanților, competențe pentru o cultură democratică. Cursurile au fost facilitate de experți ai Consiliului Europei din cadrul programului pe educație, folosindu-se exclusiv metode nonformale de învățare, care au solicitat participarea activă și experimentarea învățării.
Una dintre sesiuni a presupus prezentarea modului în care se desfășoară cursurile aferente educației democratice la nivelul școlii de unde proveneau participanții. A fost o reală plăcere să le prezint colegilor din Europa modul în care competențele conexe cetățeniei participative au fost dezvoltate de elevii claselor a XI-a și a XII-a din Colegiul Național Pedagogic. În plus, această sesiune mi-a oferit posibilitatea să descopăr modele de bune practici în activitățile desfășurate la clasă de colegii participanți.
Participarea la această formare, m-a ajutat pe mine, ca profesor, în a-mi reforma modul de a gândi actul didactic și, mai mult, de a-mi insuși noi concepte ce urmează a fi dezvoltate în cadrul cursului ”Dezvoltarea competențelor de predare a culturii democratice”, curs pe care îl voi facilita timp de 24 de ore la Casa Corpului Didactic Mehedinți în lunile ianuarie – februarie.
O diseminare a acestui modul, a fost realizată deja la Colegiul Național Pedagogic ” Ștefan Odobleja”, cu ocazia Zilei Învățării Nonformale (21 octombrie 2016). Metoda folosită a fost una nonformală, bazată pe învățare experiențială. A fost o reală plăcere să facilitez una dintre sesiunile de formare pentru colegii care predau la diferite cicluri de învățământ, primar, gimnazial, liceal. Și mai interesant este faptul că particicipanții sunt profesori la catedre diferite ( limba română, limbi străine, socio-umane, istorie, fizică) și că prin analiza chestionarelor de feed-back s-a putut constata că au considerat cu toții utilitatea acestui tip de activitate la clasă.
În concluzie, pot afirma că, sistemul de învățământ românesc are porțile deschise din partea instituțiilor continentale, astfel încât să se adapteze noilor tendințe educaționale europene.
Dan ZAMFIR
Profesor al Colegiului Național Pedagogic ”Ștefan Odobleja” din Drobeta Turnu Severin
Galerie FOTO:
3,557 total views, 1 views today